Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Gminna Komisja jest powoływana przez Wójta Gminy Grzmiąca Zarządzeniem Nr 103/2021 z dnia 31 grudnia 2020 r. na podstawie art. 41 ust. 3 Ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W skład gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (art. 41 ust. 4 w/w ustawy). Zasady wynagradzania członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych określa Rada Gminy w gminnych programach rozwiązywania problemów alkoholowych.
Skład komisji
- Marzena Sztygowska – Przewodnicząca
- Karolina Kubiak-Gebauer – Sekretarz
- Jadwiga Bierkowska – członek
- Danuta Jankowska – członek
- Irena Kubisa – członek
- Krzysztof Trybulski – członek
Zadania komisji
Do zadań Komisji zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi należy:
- Opiniowanie i koordynowanie realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy Grzmiąca.
- Opiniowanie sprawozdań z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Programów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
- Inicjowanie działań w zakresie realizacji zadań własnych gminy związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz narkomanii.
- Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowanie wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
- Opiniowanie wydawania zezwoleń na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych pod względem zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy (limit i lokalizacja punktów, w których sprzedawanie i podawane są napoje alkoholowe).
- Podejmowanie działań zmierzających do poddania się leczeniu odwykowemu osób uzależnionych od alkoholu.
- Pozyskiwanie informacji od Policji, Pracowników Socjalnych GOPS, Nauczycieli, Wychowawców informacji dotyczących przemocy w rodzinach, demoralizacji nieletnich, zakłóceniach porządku.
- Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych jako podstawy do wszczęcia postępowania o podjęcie leczenia odwykowego.
- Przygotowywanie wniosków do Sądu o poddanie się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
- Ustalenie czy w rodzinie nie dochodzi do przemocy fizycznej i psychicznej nad członkami rodziny.
- Przygotowywanie wniosków do Prokuratury Rejonowej o podejrzeniu popełnienia przestępstwa określonego art. 207 KK oraz art. 12 Ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
- Monitorowanie, czy obrót alkoholem nie narusza przepisów ustawy oraz przeprowadzania kontroli punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
- Przygotowywanie i opiniowanie wniosków o cofanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.
- Inicjowanie działań mających na celu ograniczanie konsumpcji napojów alkoholowych w określonych miejscach lub czasie na terenie Gminy.
Akty prawne
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii
Kontakt
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Grzmiącej
ul. 1 Maja 7
78-450 Grzmiąca
Informacji udziela:
Karolina Kubiak-Gebauer
pokój nr 205
Tel. (94) 3736810 wew. 55
e-mail: k.kubiak@grzmiaca.org.pl